Thajsko - Cestopisy

Thajsko s dítětem 3

nuda ne v Brně....nuda na Samui :)

Koh Samui
V přístavu na nás čekal taxík s cedulí hotelu a naším jménem. Odvezl nás na hotel. Druhou půlku cesty kolem Chaweng beach jsme poznávali. Hned po příjezdu nás přivítal a ubytoval Kamil Stejskal. Pár otázek odpověděl hned a slíbil, že v 18 h večer se sejdeme a doladíme detaily. Oliverek v taxiku usnul (jak jinak , ten čerstvý vzduch ho nějak uspává), tak jsme ho nechali spát v posteli a šli se dát do pořádku po cestě a vykoupat se, bazén máme hned naproti pokoji.
Když se malý vzbudil, jeli jsme všichni společně projít se kolem Lamai beach a Oliverek konečně dostal slíbenou zmrzlinu. Porovnávali jsme, co se od minule změnilo. Hodně se tu staví, ale ceny jsou i tak lepší než na Koh Tau. Na šestou jsme se vrátili na hotel a šli za Kamilem na „SALU“ (vyvýšené sezení, takový domeček) probrat, co je na ostrově nového a co absolvovat.
Poradil nám jiné vodopády – Waterfall Namuang II, jiný sloní Peking a safari, pěknou pláž na koupání a vyschlého mnicha. Na nakupování nové Tesco Lotus.
Popili jsme mojito a já celou dobu doufala, že malý neskočí z patra do pralesa mezi šprušlemi .
No a nakonec jsme zašli to Tesca. Už před odjezdem jsem se tam těšila, že tam pokoupím nějaké levné dětské oblečky a plavky pro mě. Ale byla jsem zklamaná. Ceny jsou dobré, ale dětské hadříky vypadají jako na jedno použití a plavky neobleču. Nakoupili jsme tedy alespoň nějaké jídlo a zbytek jídla na tržnici a zašli se najíst do restaurace Žirafa, kterou také známe od minule. Je to jen plechová bouda s plastovými židlemi a dírou do betonu místo WC, ale jídlo tam bylo a je za super ceny a nikdy nám z něj nebylo špatně. Mají tam totiž pořád narváno a tak jsou suroviny čerstvé.
Pad thai a široké nudle aĺa pad thai a kokosový a banánový shake (dohromady 125,-THB)

18.2.2010
Ráno v 7 h jsme byli vzbuzeni (už nevím kým ) a tak jsme šli hned do bazénu a vykoupat se. Na Samui chodíme hodně do bazénu, k vodě jezdíme na motorce. Objednali jsme si snídani. Pobyt na hotelu na Samui je taková nejválivější a nejdražší část dovolené.
Olivera jsem nechala snídat v plavkách v osušce. Oloupal a snědl 3 vejce a kus šunky. My si dali americkou snídani (volská oka, šunku a slaninu), k tomu toustové chleby, másílka, čaj a kávu. Na výběr toho bylo ještě víc.
Pořádně jsme se nakrémovali a vydali se na výlet na motorce. Máme lepší, než na Koh tau, silnější a brzdí. Jo a dole před hotelem u jezírka leží vyrovnaní mrtví koi kapři. Včera je Olin s malým obdivovali a dnes jsou všichni po smrti. Chudáci.
Vydali jsme se po hlavní silnici podle směrovek k vodopádu Namuang 80 m, který nám doporučil Kamil. Hned za bránou jsme viděli vodního buvola, v kopci 3 opice trhat kokosáky (na lanech, s vodiči) a nahoře v areálu spoustu slonů a slůňat.
Odstavili jsme motorku na parkoviště, dali Oliverka do nosítka a šli podle šipek k vodopádu. Už tak asi po ušlých 200 m Olin zjistil, že ho bolí břicho, stáhl nosítko s malým a s vyvalenýma očima zmizel pod kopcem v safari areálu.
Vrátil se asi za 20 minut, čekali jsme na něj vlezlí na boudičce, ze které se nastupuje na slony. Znovu jsem mu hodila malého na záda a škrábali jsme se k vodopádu. Kousek od něj se s námi dala na odpočívadle do řeči Thajka s miminkem (9m, začíná chodit, má už zuby). Prodavačka nám dala ochutnat nějaké bobule, které srážel pán ze stromu dolů klackem. Koupili jsme si na pití Fantu (chutnala jako semtex) a trs banánů za 35,-. Kluci se mi osvěžili a tak jsme konečně vylezli až nahoru. Vodopád je docela pěkný.
Cestou dolů jsme znovu potkali paní s miminkem a vyfotili se s ní. Také jsme potkali pány na slonech a oni nám sami navrhli, ať si slony pohladíme a vyfotíme. Oliver byl nadšený. Znovu jsme viděli opice a buvola.
A abych nezapomněla. Asi v půlce kopce si Olin pochvaloval, jaké má suprové boty, co už vydržely. A asi za půl minuty blbě šlápl a bylo po nich. Olin sešmatlal a malého jsem snesla dolů já. I když chvílemi to bylo o hubu. Sešup posypaný prachem… Cestou domů jsme hledali obchod se sportovními botami, ale všude měli jen žabky. Ani v Tescu je neměli. Nakonec jsme koupili lepidlo za 70,- THB (zlobila jsem se, ale boty drží do teď).
Taky jsme si koupili do Tesca kartu do bufetu. Je tam spousta okének s thajským jídlem a velká jídelna, tak to chceme také vyzkoušet.
Olin si dal pečené nudle ve slizu se zeleninou a seafoodem a já kačenu s rýží. Byl skvělá, jen doma sním půlku kačeny na posezení a tady půlkou kachny nakrmí 20 lidí.
Odjeli jsme potom na hotel a dlouho se koupali. Lamai beach prostě nemusím. Není nějak čistá a do vody je takový protivný schodek. Oliver plaval s rukávkama jako kačena. Dělá velké pokroky.
Kolem 8 h začalo grilování. Hotel ho občas pořádá. Dali jsme si mojito a na jídlo byly připravené hromady salátů s rýží, kešu, brokolicové a grilovaná masa – kuřecí stehna, vepřové špízy, barakuda, krevety, brambory v alobalu. Všeho bylo dost, ještě jsem si 2x přidala.
Oliverkovi se tam nelíbilo, protože měl hlad a některé jídlo pálilo a nechtěl si nechat vysvětlit které. Nakonec snědl kus banánu, kousek krevety, brambory a trochu masa, brokolici, květák, mrkev a pak mě za ruku táhl pryč. Docela jsem se styděla, protože řval a plival jídlo na talíř. Nejsem na to zvyklá a nevěděla jsem, co s ním. Nakonec s ním Olin odešel a u jídla jsme se prostřídali. Škoda. Mohl to být pěkný večer pro všechny.

19.2.2010
Flákací den. Celé dopoledne jsme se koupali , potom se povalovali na pokoji a spali a až kolem 15 h jsme se vydali na motorce na výlet. Jeli jsme se podívat na vyschlého mnicha a na buvolí zápasiště. Cestou byli buvoli komem silnic uvázaní všude. Také jsme viděli kohouty v klecích a slony v lese. Slonům asi skončila směna, protože všichni jedli. Asi 8 jich šlo po hlavní silnici pryč.
U moře jsme se najedli v restauraci, zase pad thai a Oliver suchou rýži. Na pití jsme si dali kokosový shake. Naprosto úžasný, přímo z kokosáku a zbytek kokusu jsme vyjedli lžící.
Cestou domů začalo pršet, ale zdárně jsme před deštěm ujížděli a nezmokli.
No a večer jsme se zase jen cpali ve městě. Jak říkám. Flákací den.

20.2.2010
Ráno koupačka, potom jsme vyřídili prádlo a šli nakupovat. Koupila jsem obleček pro malého (199,- za kompletek), dragon fruit, jack fruit, ořechy v kokosu a čisticí ubrousky, protože se malý v obchodě po…kakal.
V jídelně jsme si koupili sushi, ale zase nám nechutnalo. Dojedli jsme se na tržnici, koupili jarní závitky a rambutany. Oliver usnul v kočáře, tak jsme se vrátili na hotel a dali ho spát. Na výlet nemůžeme…Potom se malý vzbudil s blbou náladou, tak jsme mu zapnuli notebook s futuramou a dala jsem mu kus jackfruitu. Další proflákaný den. Jsme zvědaví, jestli to ještě doženeme.
Popovídali jsme si s manželkou majitele, dala nám další tipy kam jít a nejít.
Zašli jsme do města na tržnici, ale už byla vyjedená. Cestou jsme potkali průvod čínských draků s hudebníky a zpěvačkou . Navštěvovali jednotlivé obchody, kde pro ně měli přichystané stolky s obětinami a tyče obalené petardami s obří bouchací koulí na konci. Draci metali kozelce v rachejtlích na zemi jako šílení.
Zašli jsme na palačinku a potom do restaurace na rybu, red rappera a nakonec jsme si na tržnici koupili takový sympatický vypečený bůček. Byl ale moc mastný a bez chuti, nejedli jsme to a kolemjdoucí pes ho taky nechtěl.
Tenhle večer jsme potkali hodně čechů. Někteří se chovali jako ve Slunce seno……mluví hodně nahlas a všechno pomlouvají s tím, že jim nikdo nerozumí. Nevím, proč tedy jezdí do Thajska. Řekla bych, že to byli „resorťáci“, co přijedou na 14 dní do hotelu a nic jim není mezi obyčejnými lidmi dost dobré a na Thajce se povyšují. Před nimi raději ani nemluvíme… Na druhou stranu jsme potkali i skupinky velice milé, třeba asi 20 důchodců, co jezdí na dovču do Thajska už asi 10 let.
Je tu letos mnohem méně lidí, než minule (na rozdíl od Bangkoku).
Prodavači nechtějí smlouvat a některé věci jsou dražší než u nás. Třeba pitomý dětský šáteček. 3x dražší než u nás. Na tržnici. A nezájem slevit.

21.2.2010
Po snídani jsme se jeli projet po ostrově. Zabočili jsme k farmě na výrobu rumu z cukrové třtiny. Paní nám pustila video a řekla, že asi v úterý v 10 h máme přijet a uvidíme zpracování cukrové třtiny na vlastní oči, protože jim dovezou náklaďák třtiny lodí.
Paní je Francouzka a mají i levné ubytování. Musela jsem vypít panáka rumu a tvářit se, že je dobrý. Moc na to nejsem. Pálenka s domácím sirupem. Jako u bábí…jako slivovice s bezovou šťávou… Odsud jsme jeli hledat Coconut resort, kde byly nádherné chatky za 500,- THB s vlastní plážičkou. Bohužel zbyl jen název a 2 houpačky mezi palmami. Stojí tam nový totálně předražený hotel. Za cca 3-5 tis THB za noc !!! Takový moderní, sterilní. Škoda.
Už jsem odsud chtěla jet domů, bylo poledne, Oliverek měl hlad a začínali jsme se i přes krém pálit, ale Olin najel na hlavní a jel pořád dál….že v Nathonu koupí levnější benzin. Přitom ho prodávají v každém krámku u silnice. To mě tedy nakrkl. Kousek od Nathonu jsem si všimla stánku s grilovanými kuřaty a donutila Olina zastavit. Odmítl koupit celé kuře za 115,- a koupil pro nás všechny jen ½. Prý v rámci úspor. Bylo výtečné. Chudák Oliver měl ještě po obědě hlad.
Potom nás odvezl do přístavu a nutil mě běhat po agenturách a ptát se na lístky do Phuketu, které stejně nechtěl kupovat, protože si chce projet i ostatní přístavy a ptát se ve všech. Bohužel já při tom mám dělat překladatele. Přitom jsme ještě na Samui nebyli ani u moře. Jen v noci. Leze na mě nějaká ponorka.
Stavili jsme se do cukrárny, ale je z ní sendvičárna. Koupili jsme si jen pití, mango shake. Mně koupil 2 trička po 85,- THB, abych se ještě víc nespálila. Tedy musela jsem si o ně říct.
Oliver na motorce cestou zpátky usnul. Chudák jezdil skoro 5 h tahem. Přes poledne. Tak hlídám Olina, aby ho nebudil. Dnes nebyl tatínek nějak soudný a nedal na mé rady. Slušně řečeno.
Navečer jsme šli na tržnici a koupili si kokosové placičky(10,- a jarní závitky(10,-), Olin si koupil půl kachny(80,-)a kalamáry na grilu(40,-).
Jídlo jsme šli sníst na blízké staveniště. Něco mě popíchalo, nějaká agresivní tráva a nalepily se na mě „babky“. Na boty.
Potom jsme koukali z mostu na ryby a sbíbili Olíkovi, že zítra je nakrmíme chlebem.
Večer jsme šli na pláž lehnout si na lehátka na podestu s polštáři, koukali na moře a pili banánový shake.
Chtěli jsme jít na palačinku, ale pán tam nebyl. V lékárně si Olin koupil kokosový olej (za 240,- a nevím, na co je). Před spaním se Oliver vyčůral do postele. Pěkné zakončení dne.

22.2.2010
A pěkné zahájení dne dalšího. Oliver se ráno pokadil do oblečení. Přitom jsme se ho několikrát ptali, jestli chce na záchod. Udělal to naschvál. Když se mi smál, že peru ty špinavý katě, tak jsem to nevydržela a dostal na zadek. Asi za půl hodinu si přišel říct, že chce na záchod a už žádná nehoda nebyla.
Až do 11 jsme se koupali, přes poledne leželi a pak šli nakoupit oblečky jako dárky pro děti známých. Stavili jsme se do Tesca a na tržiště a do jídelny na oběd.
Cestou z oběda jsme nakrmili chlebem ryby. Mezi nimi rejdili varani jakoby nic.
Odpoledne jsme si chytili sangtiaw (120,-) na Chaweng beach. Jeli jsme i s kočárkem. Oliver celý výlet zaspal. Ve městě jsou tisíce stánků s oblečením. Olin si koupil 2 trička, já 1 falešné EdHardy. Prošli jsme si město, najedli se v bufetu a jeli zpátky na Lamai. Zpátky chtěli šmejdi tak 300,- a za 150,- mi div nepřejel řidič nohy, jak ujížděl pryč. Je to tu samý rusák, tak jsou šmejdi rozmlsaní. Za tyhle peníze nás vezli z letiště hodinu přes Bangkok. Nakonec jsme usmlouvali cenu na 200,-, takže nic moc. Ale už byla tma a my unavení .
Po příjezdu jsme se šli vykoupat. Oliverkovi jsem na hlavě našla nějaké růžové flíčky, pořád se škrabe…asi potničky. Večer je Oliver i ve 30 st ledový jako rampouch a musím ho přikrývat plédem.
V Tescu klimatizují na 27 st, nemůžu tam zimou vydržet.

23.2.2010
Hned po snídani jsme sedli na motorku a vyrazili do palírny rumu. Zrovna opravdu lisovali cukrovou třtinu. Brali jednotlivé rostliny a to 1- 2 ks je strkali do lisu, kde projely válcem, na druhé straně vylézaly vylisované placky, které vypadají jako přejetá kukuřice. Z boku vytékala ze zobáčků do kyblíků nahnědlá sladká šťáva. Tu slévali do velkých nádrží, budou ji dál pálit.
Poprosila jsem paní, jestli si můžeme koupit trochu šťávy a ona nám nalisovala zadarmo do pet lahve. Vůbec mi to nechutná, ale manžovi ano. Ještě jsme si koupili placatku rumu domů.
Potom jsme objeli několik vyhlídek. Viděli jsme makaka, ovšem na řetízku u silnice s cedulkou přispějte mu na jídlo… Vynechali jsme to, co známe od minule (magickou zahradu, projížďku na slonech….) tak to nakonec byla projížďka po ostrově. Ale moc pěkná. Zajeli jsme na místa, která jsme nikdy neviděli, nikde ani živáček. Sem tam místní, kteří pracovali na políčkách a mávali nám.
Oliverkovi se moc líbí palmy a vodní buvoli.
Najedli jsme se v restauraci u silnice u moře. Koukali jsme přitom na týpky, co zkoušeli wind kiting. Jeden už ležel na pláži v obvazech. A jednomu chyběla ruka.
Pozorovali jsme je z houpačky na pláži. Navečer jsme vyrazili k Lamai beach. Na tržnici jsme si dali kokosové curry s rýží (40,-), 3 jarní závitky (30,-), palačinku s banánem a kokosem (40,-) a nutelou a kokosem (40,-).
Oliver kolem 7 h usnul v kočárku. Koupili jsme si drhané náramky s kamínky.
Šli jsme brzy spát, ráno chceme jet hledat Silver beach, prý je vhodná pro děti.

Cestopis měsíce

• Tudong, cesta mnicha

Chodí Thajskem s oholenou hlavou a nesmějí pod střechu. Spí na hřbitovech nebo v klášterních zahradách, často chodí bosi a bez slunečníku. Mniši na tudongu, tradiční buddhistické túře, která prověří, co ve vás je. Dva týdny, měsíc, půl roku, celý více

• Na mořském kajaku za Mokeny

Stačí pořídit si svoji loďku a můžete na vlastní pěst, zcela nerušeni, vnímat poklidnou krásu a pestrost tropického ráje. Thajské souostroví Ko Surin je zatím cestovním ruchem dotčeno málo a zažít tu můžete i pomalu vymírající tradice mořských nomádů více