Thajsko - Cestopisy

Koh Samui 2015

Naše první dovolená v Thajsku na vlastní pěst. Původně jsme chtěli jet tři ostrovy - Samui, Phangan, Tao. Nakonec jsme se ale rozhodli zůstat na Samui a pořádně ji prozkoumat křížem krážem. Thajsko jsme si zamilovali. Už teď se těšíme, až se sem vrátíme.

1. a 2. Den

Před půl rokem jsme objednávali letenky a už je to tady. Sedíme v kavárně na letišti Václava Havla a představujeme si, jak bude vypadat Thajsko. Teda, to si představuji já. Eda přemýšlí o tom, jestli letadlo v pohodě doletí:-D Strašan:-D Rum s kolou se ale bezpečně postará o to, aby z nás spadla veškerá nervozita. Let do Paříže byl krátký a bezproblémový. Na přestup jen 1 hodina 45 minut. Zvládli jsme to levou zadní. Pokračujeme letem do Bombaje. Boeing nás mile překvapil, spousta místa na nohy a pohodlné sedačky s dotykovými obrazovkami. Poslední úsek z Bombaje do Bangkoku taky O.K.. Po 18ti hodinách jsme na místě:-D! Ubytování na první noc máme zamluvené. Večeře, pivko a hurá spát!

3. den

Po poměrně drahé snídani za 450 Thb (ubytování bylo levné, tak si to kompenzovali na jídle) jsme sbalili věci a vyrazili na autobusovou zastávku. Nejdřív jsme byli rozhodnutí jít pěšky, ale po cca 1,5 km nám pozastavil taxík, tak jsme se nechali přemluvit. Dovezl nás na Thon Buri. Proč? Vygooglili jsme si, že to jedno z hlavních nádraží, odkud jezdí vlaky na jih. Chyba. To nám bylo jasné hned, jak jsme na to mini nádraží přijeli. Koupili jsme si lístky na noční vlak do Surat Thani a tuk tukem jsme se nechali hodit na Khao San Road, kde jsme dali oběd a prošli místní obchůdky. Přesouváme se na Bankgkok railway station, jedeme na Koh Samui:-D

4. den
Ráno v 6:30 se zpřelámaní budíme v nočním vlaku. Ještě jsou před námi 2 hodiny cesty. Je to úmorné (10 hodin cesty), ale stojí to za to. Jízdenka pro oba vyjde 1200 Thb, takže super cena. Na nádraží v Surat Thani si hned kupujeme kombinovanou jízdenku na Koh Samui za 900 Thb a hned nasedáme do autobusu. Ten nás veze do přístavu, kde nasedáme na loď. Opravdu můžeme značku Lompayah doporučit (dražší, ale kvalitní a rychlé). Během hodiny jsme na Samui. Chceme na Mae Namm – klidné severní pobřeží. Odchytávají nás houfy nenasytných a obchodu chtivých taxikářů. Za necelých 20 km chce taxikář zaplatit 1200 Thb, což okamžitě odmítáme. Jen pro srovnání – v Bangkoku jsme zaplatili 450 za cestu z letiště do centra. Nakonec se domluvíme na 700 Thb. I přesto si myslíme, že to je vydřiduch. V Mae Namm se nám to moc nelíbí – v příručkách to bylo vylíčené jinak. Nechce se nám platit za taxíka, tak si stopujeme místní tuk tuk a mažeme na Chaweng Noi za 200 Thb. Ubytování jsme sehnali trošku dražší, než jsme si představovali, ale pláž je nádherná a bazén je taky super. Platíme 2200 Thb za dvě noci. Odpoledne jsme v restauraci ochutnali místní rybí speciality – fakt pecka. Vynikající jídlo. No a teď hurá na nákupy. Zkoušíme to pěšky, ale v obavě o své vlastní zdraví a s přihlédnutím k NEbezpečnosti místní dopravy si opět stopujeme tuk tuk. Protože jsme za taxíky utratili už přes 2500 Thb, půjčujme si konečně skútr. (Příště tohle uděláme jako první věc, až přijedeme na ostrov.) Menší a ošklivější skůtr byste na Chawengu těžko pohledali. :-D

5. den
Ráno jsem si trošku přispala, protože za poslední dva dny jsem toho moc nenaspala. Eda si zatím dal koupačku v bazénu a pak hned trip směr Lamai. Zastavili jsme se na vynikající snídani ve French bakery, kde mě potěšili výborným pečivem a senzační omeletou. Ještě si dáváme džus z čerstvého ovoce – absolutní pecka. Mezitím co si pochutnáváme na snídani se hodně rozpršelo. Jelikož obloha vypadá fakt děsivě, vracíme se na pokoj. Liják jako blázen nás zastavuje, takže čekáme u 7eleven (jsou tu fakt na každém kroku) a kupuju pláštěnky a pivo, což je mimochodem rapidně levnější než v restauracích (35 Thb za třetinku). Kolem 5 odpoledne přestává pršet, tak mažeme na Chaweng provětrat peněženku a ochutnat místní dobroty. Prodlužujeme rezervaci skůtru o další den a hurá do postele. Na Samui v lednu prší průměrně jeden den. Tak doufejme, že tímle ho máme za sebou :-D

6. den Ráno to vypadá, že bude krásný den, takže jedeme skůtrem prozkoumat ostrov. Opět se zastavujeme na snídani ve French Bakery. Hned potom míříme na místní vodopády. Cesta horama nás naprosto očaruje. Teprve teď cítíme tu správnou thajskou atmosféru. Nádhera. První vodopády a vyhlídku máme za s sebou. Víc než vyhlídka nás zaujal mluvící pták a asi 80ti letý děda, který naprosto přesně ví, kde je ČR a zeměpis má v malíčku. Některé vyhlídky jsou dechberoucí. To si pak člověk jen sedne a kochá se tou nádhernou krajinou. Navštěvujeme Magic Garden a pak míříme na pláž, kde dáme pozdní oběd a hned na pokoj pro krosny. Další ubytování máme zaplacené v Boh Phutu. Chceme čekat na tuk tuk, ale taxikář nám nakonec nabízí cenu 250 Thb, což bereme. V taxíku nás chytá obrovská průtrž, která vydrží až do noci. Hotel super, ale 100 m nad námi vzlétají a přistávají letadla, takže hroznej hukot. Vydáváme na průzkum okolí s fresh coconut v ruce. To prodávají snad na každém kroku a je to opravdová mňamka

7. den
Ráno míříme na Mea Namm Beach. Chvíli se válíme a čekáme na sluníčko, ale vzdáváme to a mažeme do hor. Jedeme k dalšímu vodopádu. Pak pokračujeme na vyhlídku. Už po cestě nás chytá déšť. Ale jsme tvrďáci a pokračujeme dál. Cesta trošku připomíná prales v kongu – od deště vymleté červené bahnité cesty. Místy dokonce musím slézt, abychom vůbec vyjeli, jak je cesta prudká. Nakonec se vyškrábeme až na vrchol. Bohužel opět začne pršet a všechno je v mlze, takže vidíme prd. Odpoledne navštěvujeme Big Budha a Fishermann Village. Ale tam nás opět chytá déšť a nepřestane pršet až do rána. Škoda, protože vesnice je opravdu hezká.

8. den
Vstáváme do propršeného rána. Předpověď hlásí, že v 1 hodinu odpoledne přestane pršet a bude polojasno. Snídáme a posedáváme. Konečně vykukuje sluníčko. Hned mažeme na obhlídku místních opuštěných pláží. Dáváme koupačku a pokračujeme na pláž v Boh Phutu. Ta je sice nic moc, ale aspoň si prohlížíme nové nákupní městečko a navštěvujeme místní jídelnu. Vynikající PadThai nudle tady stojí 120 Thb pro oba. Odpoledne pokračujeme na Elephant treking. Kupujeme si kombinovaný lístek. Dneska vyjížďka na slonovi a zítra sloní školka, krokodýlí a opičí show. Sloni jsou nádherní, ale nám je jich děsně líto. Večer procházka po přístavu a večeře z místní tržnice. Mají tam neuvěřitelný dobroty za pár korun. Nadšení jsme byli i z místního ovoce. Má lepší chuť než u nás. Nejvíce jsme si kupovali malé banánky a ananas. Sever nám přišel levnější než Chaweng a Lamai.

9. den
Dneska se stěhujeme do posledního hotelu. Zvolili jsme opět Chaweng, protože na Lamai jsme nenašli odpovídající ubytování. Po snídani převážíme krosny na skůtru. Docela sranda. Zároveň ale nejlevnější způsob.:-D Tady si hodíme věci na pokoj a mažeme opět na sever abychom skoukli zbývající program ze včerejška. Sloní školka je naprosto kouzelná, i když i těchto sloníků je nám líto. A to i přesto, že vypadají docela vesele. Odpoledne ještě zajíždíme na naši opuštěnou pláž. Večer se procházíme po Chawengu a užíváme si tu kouzelnou atmosféru. Procházku končíme vynikajícím míchaným nápojem.

10. den
Dneska vstáváme do krásného počasí. V plánu máme prozkoumat jih. K mému překvapení není jih příliš turistickou oblastí a celkově působí chudším dojmem. Ne že by mu to ale ubíralo na kráse. Zastavíme na Hin Lady Bay – fakt pohádka. Nikde ani živáčka. Pokusili jsme se najít i Laem Sor, bohužel neúspěšně. Na silnicích nikdo nejezdí, takže si zkouším taky řídit skůtr. Po 5 minutách ho ale vracím svému muži, poněvadž jsem při nepřesném průjezdu zatáčkou málem zvalchovala celý bok snad jedinému luxusnímu mercedesu na ostrově. Řidička auta jsem ale výborná:-D Cestou zpátky zastavujeme na Hin Ta Hin Yay. V podstatě by se dalo říct, že to jsou kameny, které mají připomínat části těla babičky a dědečka. Spousta lidí, ale za zhlédnutí to stojí, my jsme si udělali krásné fotky. A pak hurá na Lamai! Já se valaším na pláži a Eda si dává thajskou masáž. Ty jsou tady opravdu na každém kroku. Večer proběhnou nějaké nákupy a pak opět dlouhá procházka po pláži.

11. den
Opět vstáváme do krásného rána. Rozhodujeme se, že budeme celý den valašit. Kde jinde než na Lamai. Jsou perfektní vlny, což se nám oběma líbí (na Chawengu vlny nejsou). Na pláži si dopřáváme masáž chodidel a pedikůru a z první ruky sledujeme hádku dvou thajek, kterou musí roztrhnout až plážová policie. Pěkně se o nás zhádaly – no co si budeme povídat, každý chce kšeft. Jinak jsou ale thajci opravud milí a hodní. Pak jdeme na oběd. Na osvěžení si dáváme kokosové a ananasové smoothies, to si dáváme každý den, protože je naprosto skvělý. Zkouším polévku s kokosovým mlékem a krevetami - naprosto vynikající. Odpoledne ještě blbneme ve vlnách. Večer baštíme ve Food corneru (můžeme doporučit). Je to místo, kde je pohromadě asi 20 stánků s různými dobrotami – ryby, nudle, BBQ, klasické thajské kuličky na grilu, červíky, kobylky, polévky – prostě všechno na co si jen vzpomenete. Thajské jídlo je absolutní mňamka.

12. den
Ráno to vypadá, že bude zataženo. Trošku zklamaní snídáme toasty ze 7Eleven (2ks = 24 Thb) a mažeme na opuštěnou vyhlídku k Silver Beach. Mimochodem silver beach by mohla být jednou z nejkrásnějších pláží, kde se dá i šnorcholovat, bylo by ale potřeba, aby někdo uklidil ten bordel. Rozhodujeme se ještě jeden den valašit. A jedeme jak jinak než na Lamai. Večer opět večeře ve Food corneru – krevety a BBQ.

13. den
Na poslední den jsme si zamluvili výlet. Váhali jsme mezi Angthong National Marine Park a Koh tao. Nakonec zvítězilo Koh Tao. V 8 hodin si nás vyzvednul mini bus a mazali jsme do Mae Namm, odkud startovaly speed boat. Půl hodiny po vyplutí se začaly honit mraky a lilo jako z konve. Loď začala pořádně houpat a ze 30 lidí se jich 10 pozvracelo ve velkým stylu. :-D K jejich smůle cesta lodí trvala 1hod a 30 min. Jeden chudák dokonce musel zůstat na Koh Tau a dopravit se zpátky velkým trajektem, protože už nebyl schopný na loď nasednout a pokračovat.:-D Na Koh Tao jsme šnorchlovali – z toho jsem byla nadšená. Pak jsme dali oběd a jeli jsme na vyhlídku Koh Nangyuan. Víc lidí na metru čtverečním jsem snad viděla jen v O2 Aréně. Ale nutno říct, že vyhlídka i ostrov stály za to. Ještě jsme zašnorchlovali a pak lodí zpátky. No a co se nestalo? Opět začaly vlny, déšť a opět to s námi házelo jak na kolotoči. Blicí kolečko se rozjelo nanovo. Ještě že máme silné žaludky:-D Večer jsme ještě vyrazili pro suvenýry a na večeři zase do Food corneru. Ono to tam bylo ale tááááák dobrý:-D Večer ještě loučící drink Pina Colady a Mojita a pak ještě nákup čerstvého ovoce (skoro na každém kroku a levné) na bowli. No svůj odjezd jsme si náležitě zpříjemnili.

14. den
Ráno balímě věci do krosny a už teď zjišťujeme, že jsme to s těmi suvenýry trošku přehnali. Musíme koupit ještě jednu tašku:-D Jedeme vrátit skůtr k Big Budhovi a majitel půjčovny nám stopuje tuk tuk za exlusivní cenu 250 Thb do Nathon Pier. Tady už čekáme na trajekt do Don Sak. Společnost Sea Term bychom už nevolili. Sice je opravdu levná (my jsme platili 1200 Thb na osobu za kombinovanou dopravu až do Surat Thani a v ceně byl i spící noční vlak.) ale děsně dlouho to trvalo. Jak se vlekla doprava od odpoledne, tak pomalu se vlekl i náš noční rychlík. Po tříhodinovém spoždění konečně nastupujeme. Příště bych určitě opět volila spící vlak, je to fakt pohodlné. Ale bez zpoždění, prosím:-D.

15. den
Díky zpoždění do Bangkoku přijíždíme až kolem poledne. Bereme rikšu, mažeme na Khao San Road a poslední Báthy utrácíme za suvenýry a baštu. Původně jsme chtěli zůstat pár dní i v Bangkoku, ale na ostrově se nám tak zalíbilo, že Bangkok necháme napříště. Už teď víme, že se chceme do Thajska vrátit. Chvíli sedíme a pozorujeme Muai Thai trénink a pijeme u toho vynikající ledovou kávu (za půl litru ledového latté jsme dali 30 Thb). Pak si kupujeme lístek na autobus v místní cestovce. O půl 6 vyrážíme směr letiště. Sbohem Thajsko:-D

16. den Večer přištáváme v Praze plní zážitků a nových zkušeností. Na vlastní pěst jsme jeli poprvé a příště pojedeme určitě znovu. Je to neskutečná volnost a svoboda. Ceny:
1. Ubytování 2200 Thb (2 noci)
2. ubytování 2 100 Thb (3 noci)
3. ubytování 3 500 Thb (5 nocí)
Lístek Bangkok – Surat Thani 1200 Thb pro oba
Surat Thani – Samui 900 Thb pro oba
Skútr 150 Thb / den Elephant treking 1800 Thb / pro oba
Výlet Koh Tao + Nangyuan 3 000 Thb / pro oba
Koh Samui – Bangkok (trajekt, autobus, vlak) 2 400 Thb / pro oba
Autobus bangkok – Letiště 240 Thb / pro oba

Celkově jsme utratili za 16 dní ve dvou osobách dohromady 35 000 Kč + letenka. A to jsme se nijak zvlášť neomezovali. Dá se ale utratit míň nebo i mnohem víc.

Co bychom příště udělali jinak?
• Hned po příjezdu na ostrov si pučte motorku, ušetříte spoustu peněz za taxíky.
• Skútr se dá půjčit i na občanku – nechtěli jsme do zástavy dávat pas ani 1000 Thb.
• Benzín si natankujte u benzínky – je to mnohem levnější.
• Vzali bychom si s sebou mnohem méně věcí, aby byly jednodušší přesuny. Vše se dá koupit na místě.